Cronica dau dijòus 27 de setembre 2012
|
Me sembla que qu'es au mes d'avril qu'aviam parlat de Literatura e Politica. Qu'èra la campanha electorala e aviam racontat l'istòria de Sisife, l'òme que totjorn montava son ranc a la cima de la montanha e que pas plus tueit arrivat en naut, lo rochier tornava barruntlar tot alaïens de'n bas au prigond de la rasa. E lo paure Sisife èra condamnat a lo tornar querre e lo tornar montar tot en naut e aquò s'arrestava jamai. Un candidat legissiá Albert Camus, « Lo Mite de Sisife », un daus liures ben coneissut d'aquel escrivan.
Parlarem pas mai de politica e saurem jamai si nòstre òme traïna totjorn son ranc. Mas aviam començat de parlar d'un autre liure de Camus que sortiguèt de temps après sa mòrt per çò que l'aviá pas achabat e que li travalhava quand moriguèt d'un accident de la rota en 1960. Qu'es doncas daube çò que trovèran, daube sas imperfeccions, qu'aquel liure fuguèt finalament publiat, inachabat, en 1994. S'apèla :« Lo promèir òme ». Qu'es un document sus lo petit monde d'Argièrs au debut dau siecle passat. Nos parla de sa familha, sa maire sustot, de l'escòla e de son mèstre d'escòla, daus vesins, dau licèu e mai dau fotbòl.
Sa maire èra sorda e aviá una geina per parlar. Deviá quò a una misteriosa malaudiá de joinessa. Aquò fai que poguèt jamai aprendre a l'escòla e restava resignaa davans las dificultats de la viá. Per abarir sos enfants fasiá de mainatges, e quand Albert Camus, rintrèt au licèu escriguèt sus lo questionari, « profession daus parents » : mainatgèira. E fuguèt ben enoiat quand quauqun li faguèt remarcar qu'una mainatgèira èra una persona que restava a la maison per faire lo mainatge de sa familha. Sa maire qu'anava faire aquel daus autres èra serventa o domestica.
Arrivat borsièr au licèu nos ditz qu'aviá vergonha de sa familha paura. « Davant, a l'escòla o au collègi, tot lo monde èra coma mi, e èsser paure me semblava quaucòm de normau .» Au licèu s'aperceguèt de la diferença.Il me semble que c'est au mois d'avril que nous avons parlé de Littérature et Politique. C'était la campagne électorale et nous avions raconté l'histoire de Sisyphe, l'homme qui incessament montait son rocher au sommet de la montagne, lequel retombait immédiatement tout là-bas au fond du ravin. Et le pauvre Sisyphe était condamné à toujours redescendre pour le remonter ensuite. C'était un candidat qui lisait Albert Camus, « Le Mythe de Sisyphe », un livre très connu de cet écrivain.
Nous n'insisterons pas davantage sur la politique et ne saurons jamais si notre homme pousse toujours son rocher. Mais nous avions commencé de parler d'un autre ouvrage de Camus, sorti longtemps après sa mort car il était resté inachevé puisqu'il y travaillait encore lorsqu'il mourut d'un accident de la route en 1960. C'est donc avec ce qui fut retrouvé et avec toutes ses imperfections que ce livre fut finalement publié, inachevé, en 1994. Son titre est : « Le premier homme ». C'est un document sur le peuple d'Alger au début du siècle passé. L'auteur nous parle de sa famille, sa mère surtout, de l'école et de son instituteur, des voisins, du lycée et du foot-ball.
Sa mère était sourde et avait des difficultés de langage. C'était dû à une mystérieuse maladie de jeunesse. Elle ne put donc jamais apprendre à l'école et resta résignée devant les difficultés de la vie. Pour élever ses enfants elle faisait des ménages, ce qui fait que lorsque Albert Camus rentra au lycée il écrivit sur le formulaire à la rubrique : « profession des parents » : ménagère. Il fut bien ennuyé quand quelqu'un lui fit remarquer qu'une ménagère était une personne qui restait chez elle pour faire le ménage de sa famille. Sa mère qui allait faire celui des autres était servante ou domestique.
Boursier au lycée, il nous dit qu'il avait honte de sa famille pauvre. « Auparavant (à l'école ou au collège) tout le monde était comme moi, et être pauvre me semblait quelque chose de normal. » Au lycée il découvrait les différences.